Samarbeidsgruppe/Brukergruppemøte 26102023

Deltagere:
Janne Oppvang (UMAK)
Ingar Figenschau (UMAK)
Torkel Johansen (VM)
Tor Arne Waraas (UM)
Wenche Brun (AM)
Arne Johan Nærøy (AM)
Vivian Wangen (KHM)
Hallvard Indgjerd (KHM)
Hedda Roska (KHM)
Jarle Ebeling (USIT)
Naoe Tatara (USIT) deltok via Zoom på siste punkt
Espen Uleberg (KHM)

Møtet holdes i seminarrommet St. Olavs gate 29, Oslo, kl. 10:00 - 15:00

Saksliste:
10:00 Orientering om migrering og UX-arbeidet
Espen orienterte kort. Fellesdata er migrert for alle. Gjenstandsdata er i ferd med å bli migrert, og Naoe og Hedda arbeider videre med UX. Det som gjenstår er kontekstopplysninger og egen fane for konservering.

10:15 Prioriteringer og kritisk funksjonalitet
Videreutvikling og testing de neste ukene vil fokusere på tilstrekkelig funksjonalitet for en overgang til nytt system ved nyttår. 
De fleste punktene i kravspesifikasjonen fra 2019 er inkludert i løsningen som blir ferdigstilt i høst, og flere av dem er allerede fungerende. En del av punktene er ikke aktuelle fordi de gjelder naturhistoriske samlinger. En gikk nærmere inn på en detaljering av noen av punktene:
- Søk i alle felt
Søk i alle felt er et overordnet mål, men Delphi-løsningen har ikke søk i absolutt alle felt. Brukergruppen har kommet fram til en første versjon av detaljerte søkeoppsett  som inneholder de viktigste feltene for søk. Detaljerte søk i disse feltene, i tillegg til fritekstsøk i alle felt i resultatvisningen, er tilstrekkelig for en første versjon av UniMus-basen for arkeologi.
- Brukertilganger
Styrt brukertilgang på radnivå er komplekst. Det er i dag relativt mange medlemmer i hver gruppe, blant annet er det gjerne definert bare en felles gruppe for alle utgravninger i ett kalenderår. I første versjon av ny løsning vil det være tilstrekkelig med begrenset tilgang til enkelte hendelser / faner, og begrenset tilgang til eldre poster. Det vil være en adminrolle som har tilgang til å endre alle poster, mens skrivetilgang bare vil gjelde nye poster. Det vil komme meldinger om noen oppretter og editerer samme nummer.
- Sammendrag / rapport
Sammendrag er vesentlig fordi det brukes aktivt for å kontrollere registreringer og er grunnlag for informasjon som sendes finnere eller inngår i rapporter. En variant av modalvinduet (kompakt visning av alle felt på en post) er en mulig løsning. I dag viser modalvinduet informasjon om en post - sammendrag skal vise en oppsummering av flere gjenstandsposter tilsvarende sammendraget i dag.
Etiketter er først og fremst aktuelt for KHM. Det lages via en eksport, som i dag, men senere vil en vurdere om både rapport og etiketter kan være direkte valg fra løsningen.
- Koordinatregistrering
Koordinatregistrering er diskutert tidligere, og det er bare UTM-koordinater som skal brukes. 
- Editering av autoritetslister
Tidligere var det en liste for hvert museum (gjenstand, materiale, form, innkomst), nå blir det en liste som filtreres slik at hvert museum bare ser sine termer. Grensesnitt for editering av autoritetslistene skal lages i 2024.
- Dimensjoner
Dimensjoner har nå bare feltene Lengde, Bredde, Høyde, Diameter, Tykkelse, Vekt, Annet mål
- Lokalitetsnavn
Lokalitetsnavn var valgliste men er nå et fritekstfelt
- Tildeling av undernummer
Tildeling av undernummer er vesentlig for tre av museene. Det er lagt til rette for masseoperasjoner, og tildeling av undernummer er en av funksjonene som kan gjøres som en masseoperasjon (samtidig oppdatering av mange enkeltposter).
- Søk på gamle matrikkeldata
Søk på gamle matrikkeldata blir bare tilgjengelig som fritekstsøk i første versjon.

11:30 Lunsj

12:00 Plan for overgang til ny løsning
I månedsskiftet november/desember må en avgjøre dato for overgang til nytt system. En vil da se om utviklingen er kommet  så langt at nytt system vil fungere godt. 
Når alle deler av løsningen (Aksesjon, Fellesopplysninger, Kontekst, Gjenstand) er testet av brukergruppen vil flere ved hvert museum få tilgang slik at de kan gjøre seg kjent med løsningen.
Hjelpetekster, kort brukermanual og lokale brukermanualer skal være klare i høst. Det vil også komme videoer som viser funksjonalitet i basen. Brukere skal spørres om  hvilken form de foretrekker.
Rett etter overgangen skal hvert museum gi gode introduksjoner, og det skal være god tilgang på brukerstøtte og oppfølging lokalt og sentralt.

12:30 Sakspapirer til styringsgruppemøtet 8. november
Sakspapirer til styringsgruppemøtet 9 - niende - november var sendt ut i forkant, og ble gjennomgått. Det ble foreslått å tydeliggjøre planleggingstid i tillegg til gjennomføringstid i tidsplanen for tiltakene i neste prosjektperiode. Det ble også foreslått å tydeliggjøre rollene til brukergruppe, samarbeidsgruppe og styringsgruppe. Torkel sender tekst med tydeliggjøring.

13:30 UX, migrering, testing
Naoe og Hedda gjennomgikk siste oppdatering av UX, der blant annet konservering har fått en egen fane. 

Vedlegg:
Prosjektplan og budsjett
Prosjektplankommentarer
Samarbeidsavtale
Prioriteringsgrunnlag/Kravspesifikasjon_Excel
Prioriteringsgrunnlag/Kravspesifikasjon_Access


 

Publisert 23. okt. 2023 00:20 - Sist endra 1. nov. 2023 21:01