Vant pris for Historisk museums tak og fasade

20 tonn kobber er brukt på taket på Historisk museum. Utførelsen ga entreprenøren Karlsen & Nordseth Bygg og Bevarprisen 2021.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, bygning, verden, lilla.

Foto: Karlsen & Nordseth Entrepenører.

Årets Bygg og Bevar-pris gikk i år til Karlsen & Nordseth Entreprenør AS som står bak arbeidene med Historisk museums tak og fasade. Egne fagfolk, fokus på lærlinger, og høy kvalitet på arbeidene kjennetegner leveransen og ble utslagsgivende for juryen.

Historisk museum på Tullinløkka i Oslo er et fredet kulturminne, og er rangert av Riksantikvaren som ett av de 50 viktigste prestisjebyggene i Norge. Museet ble tegnet av Henrik Bull i Art Nouveau-stil og stod ferdig i 1902.

Bildet kan inneholde: eiendom, bygning, tre, tre, vindu.

I 2017 la Universitetet i Oslo ut et anbud på rehabilitering av signaturbygget. I bestillingen til Universitetet i Oslo lå det blant annet rehabilitering av 2000 kvadratmeter med tak, og 4000 kvadratmeter med fasader. Jobben fikk Karlsen & Nordseth Entreprenør. I tillegg til tak- og murarbeider, har over 600 vindusrammer blitt tatt ut og restaurert.

Prosjektet er beskrevet i detalj på Karlsen & Nordseths nettsider.

Vi gratulerer med prisen!

Publisert 13. des. 2021 12:53 - Sist endret 13. des. 2021 12:53