Avdekke fortiden, bevare fremtiden: Oppstart av ArCHe – Prestisjetungt EU-prosjekt koordineres av KHM

1. januar 2024 markerer startdatoen for det ambisiøse og prestisjefylte prosjektet “Archaeological Coastal Heritage: Past, present and future of a hidden prehistoric legacy (ArCHe)”.

Bildet kan inneholde: vann, himmel, kyst- og oseaniske landformer, terreng, landskap.

Utgravning av den mesolittiske kystlokaliteten Beg-er-Vil, Bretagne, Frankrike. Foto: Grégor Marchand, CNRS.

Europas kystregioner inneholder en skattekiste av forhistoriske funn, som gir innblikk i hvordan mennesker gjennom årtusener har bebodd kysten og forholdt seg til havet. Kulturhistorisk museum er stolt over å koordinere HORIZON Marie Skłodowska-Curie Action (MSCA) doktorgradsnettverket ArCHe (2024-2027). Prosjektet har som mål å undersøke, synliggjøre, formidle og bevare den rike kystarven etter steinalderens jeger-fisker-samlere (ca. 12 000-2000 calBC) i Europa.

ArCHe bygger bro mellom humaniora, livsvitenskap, geovitenskap og samfunnsvitenskap, og utvikler beste praksis for å håndtere denne sårbare arven for en bærekraftig fremtid. Dette doktorgradsnettverket forener 15 partnerinstitusjoner fra seks europeiske land.

Vi inviterer deg til å følge vår reise mens vi søker å øke den vitenskapelige og offentlige verdien av Europas steinalderkystarv. Sjekk ut nettsiden vår www.arche.uio.no for oppdateringer om prosjektet.

10 ledige doktorgradsstipendiatstillinger ArCHe doktorgradsnettverk søker søkere fra hele kyst-Europa, for ti doktorgradsstipendiatstillinger innen fagfeltene arkeologi, arkeobiologi, biologi, sosialantropologi, kulturarvstudier, kystteknikk, geografi og geologi.

Kandidatene vil dykke ned i studier av jeger-fisker-samler-rester i kystområder over hele Europa fra et internasjonalt, tverrfaglig og tverrsektorielt perspektiv.

Les mer om ArCHe og de ti ledige doktorgradsstipendiatstillingene, og hvordan du søker her: www.arche.uio.no/

Søknadsfrist: 4. februar 2024.

Kontakt For generelle henvendelser om DN ArCHe, contact prosjektkoordinator professor Almut Schülke:

almut.schulke@khm.uio.no

Publisert 8. jan. 2024 11:29 - Sist endret 8. jan. 2024 12:06