English version of this page

Marianne Moen leder nytt forskningsprosjekt om vikingkrigerne

Forskningsprosjektet skal forske på vikingtidens krigersamfunn fra nye vinkler, og passer særdeles godt inn i museets forskningsarbeid opp mot det kommende Vikingtidsmuseet.

Vikingskip ligger på rekke og rad i horisonten. Gylden soloppgang i bakgrunnen. Oppe til venstre et portrettbilde av en kvinne.

Arkeolog Marianne Moen, som også nylig har tatt over seksjonsleder-stillingen ved Arkeologisk seksjon, blir prosjektleder for det kommende forskningsprosjektet «Making a Warrior: the Social Implications of Viking Age Martial Ideologies».

– Vikingtiden vekker ofte assosiasjoner med vold og krig, med bilder av barske menn i krigssituasjoner, samtidig som vi vet at sannheten nok var mye mer kompleks. Dette prosjektet tar utgangspunkt i at vikingkrigerne var ulike type mennesker hvor sosio-politiske og rituelle sider var vel så viktig som voldsaspektet, forteller Marianne Moen.

For å forstå hvordan krigerideologien påvirket vikingsamfunnene så må vi se nærmere på krigergrupper i en større kulturell kontekst og forstå forholdet mellom dem og samfunnene de var en del av, deres daglige liv, sosiale relasjoner og ulike typer sosiale grupper, fortsetter hun.

Forskning på vikingtiden er kompleks. For å møte dette er prosjektgruppen satt sammen av forskere som kombinerer arkeologi, religionstudier, filosofi og kulturhistorie. Dette gjør dem i stand til å forske på temaet fra ulike, og nye vinkler.

Nordforsk har tildelt i underkant av 7,5 millioner kroner til prosjektet, som har oppstart høsten 2023. Det er et nettverksprosjekt med partnere fra University of Iceland, Universitetet i Uppsala, Sverige, Nasjonalmuseet i Danmark og Kulturhistorisk museum i Norge. I tillegg til forskningsmidler inkluderer prosjektet også midler til nettverksbygging og en to-årig postdoktor stilling som skal utlyses.

Publisert 21. juni 2023 09:55 - Sist endret 20. juli 2023 15:04