English version of this page

Høythengende EU-tildeling til KHM

For første gang mottar KHM en tildeling innenfor Horisont Europa Marie Skłodowska-Curie Actions – Doctoral Networks (MSCA-DN). Nettverket skal utforske Europas kystkulturarv fra steinalderen og utvikle beste praksis for hvordan den ivaretas.

Portrettbilde av en kvinne.

Professor Almut Schülke blir prosjektleder for det kommende doktorgradsnettverket.

Det internasjonale samarbeidsprosjektet ArCHe – Archaeological Coastal Heritage: Past, present and future of a hidden prehistoric legacy skal utdanne ti ph.d.-stipendiater i å utforske Europas kystkulturarv, og å utvikle innovative løsninger for best å ta vare på den. Prosjektet, som koordineres av KHM, skal fokusere på arkeologiske funn etter jakt- og fangstsamfunn langs Europas kyster i steinalderen (ca. 12.000-2000 år før vår tidsregning). Dette rommer noen av de eldste sporene av mennesker i Europa.

– Det er svært vanskelig å komme gjennom nåløyet på denne typen Marie Curie-tildelinger og vi er stolte av Almut Schülke som har fått dette til! Tildelingen bidrar til KHMs sterke posisjon i det europeiske toppsjiktet innen disse forsknings-, formidlings- og forvaltningsfeltene, sier museumsdirektør Håkon Glørstad.

Tradisjonelt har man forsket på disse kystsamfunnene fra steinalderen regionalt, fordi Europas kystlandskaper er så ulike. I ArCHe derimot skal regionale likheter og forskjeller trekkes opp mot hverandre for å sammenligne, finne fellestrekk og skape synergier på tvers av Europa.

– For eksempel har vi i Norge mest funn av steinartefakter, mens det i andre kystområder i Europa er bedre bevaringsforhold for bein eller annet organisk materiale. Ved å knytte forskning fra disse områdene sammen kan vi finne ny og viktig kunnskap om steinalderen, forteller Almut Schülke, som blir prosjektleder for det kommende doktorgradsnettverket, som koordineres på KHM.

– Vi skal utdanne unge forskere som gjennom et internasjonalt, interdisiplinært og ikke minst praksisorientert perspektiv vil bidra til å ta vare på denne europeiske kystkulturarven i generasjoner framover. Det er utrolig gøy å kunne realisere dette prosjektet, nå starter jobben! fortsetter Almut, som er professor ved Arkeologisk seksjon ved Kulturhistorisk museum.

Klima- og miljøperspektiv

I tillegg til å forske på steinalderen skal ph.d.-stipendiatene også studere hvordan steinalderfunn og –lokaliteter i kystområdene forvaltes i dag, som del av levde kulturlandskaper, hvordan natur- og menneskeskapte endringer påvirker denne skjøre kulturarven og hvordan vi bør forvalte den i framtiden for å synliggjøre og ta best mulig vare på den. Dette påvirker mange grupper og aktører i samfunnet, fra lokalbefolkning, til næringsliv, turisme, forvaltningsorganer og natur- og kulturvernorganisasjoner.

Var mennesker mer bærekraftige i steinalderen enn i dag? Hvordan håndterte mennesker disse naturområdene den gangen, hvordan gjør vi det i dag og kan vi lære av fortiden? Økt kunnskap om steinalderen vil gi mer forståelse av oss selv i dag.

Om ArCHe

Det skal lyses ut ti ph.d.-stillinger i samarbeidsprosjektet ArCHe. Mobilitet er et viktig aspekt ved Marie Curie-tildelinger og de kommende stipendiatene skal ha praksis og utveksling over landegrensene hos prosjektets samarbeidspartnere.

ArCHe består av femten akademiske og ikke akademiske organisasjoner fra seks europeiske land – Frankrike, Spania, Latvia, Sverige, Estland og Norge. Seks av disse – University of Cantabria, University of Latvia, The French National Centre for Scientific research (CNRS), University of Gothenburg, Fundación Instituto de Hidráulica Ambietal de Cantabria og Kulturhistorisk museum – skal huse de ti ph.d.-stipendiatene.

Publisert 31. mars 2023 10:31 - Sist endra 13. apr. 2023 12:41