Aud V. Tønnessen tiltrer som direktør ved Kulturhistorisk museum i dag

Med fokus på museets tre hovedpilarer – forskning, forvaltning og formidling – ser Tønnessen frem mot de store oppgavene som ligger foran henne.

Bildet kan inneholde: kinn, briller, leppe, smil, synsomsorg.

Professor Aud V. Tønnessen er ny direktør ved Kulturhistorisk museum. Foto: Alexander Tufte Wetherilt.

Kulturhistorisk museum har offisielt tatt imot Aud V. Tønnessen som sin nye direktør fra og med 1. mars, og hun etterfølger Håkon Glørstad som har ledet museet gjennom de siste ti årene.

Tønnessen, som nå er gitt ansvaret for å lede en av landets fremste kulturinstitusjoner, uttrykker entusiasme for sin nye rolle: "Jeg er både oppglødd og takknemlig for den tilliten som jeg er vist og jeg gleder meg stort til å starte og bli enda bedre kjent med museet og de ansatte," sier hun i en pressemelding fra Universitetet i Oslo.

–   Det er mange spennende og store oppgaver som venter, som det nye Vikingtidsmuseet som vil være kraftsentrum for utforsking og formidling av vikingtiden og tiltrekke seg stor internasjonal oppmerksomhet. Historisk museum i sentrum er samtidig den kanskje viktigste arena i landet for formidling av norsk historie og kultur bredt forstått. Som direktør å få lov til å bidra i den videre utviklingen av museet sammen med den kompetente staben som er der, er noe jeg gleder meg til og utfordres av, sier Tønnessen.

Direktørens hovedansvar er strategisk og faglig ledelse av museets tre hovedoppgaver; forskning, forvaltning og formidling. Tønnessen innehar en åremålsstilling på fire år med mulighet for forlengelse.

Kulturhistorisk museum består av Historisk museum i Oslo sentrum, det nye Vikingtidsmuseet som åpner i 2026, samt Museum for universitets- og vitenskapshistorie på Blindern. I tillegg er det laboratorier og magasiner på Økern.

Publisert 1. mars 2024 10:37 - Sist endret 1. mars 2024 10:37