5 kjappe med KHMs avtroppende direktør

Håkon Glørstad tilbringer nå sin siste uke som direktør på Kulturhistorisk museum. Vi snakker med ham om favorittgjenstand, fremtidsplaner og stolte øyeblikk.

Portrett av mann i et museumsrom, stavkirkeportaler i bakgrunnen.

Etter ti år ved roret tar Håkon Glørstad avskjed med direktørrollen ved Kulturhistorisk museum. Foto: Lill-Ann Chepstow-Lusty

I løpet av hans tiår som direktør, har Glørstad sett Kulturhistorisk museum gjennom en tid med vekst og endring. Før han overlater nøklene til etterfølgeren Aud Tønnessen, deler Glørstad noen innsikter og minner fra sin tid i direktørstolen.

Hva er din favorittgjenstand i samlingen?
Det vet jeg jammen ikke – det beste med samlingen er at den er så enorm og full av både spørsmål og svar. Den vakreste gjenstanden vi har, er etter min oppfatning Fiskumøksen. Så enkel og likevel, så elegant.

Øksehode laget av svart stein
Fiskumøksa C1836, vakker i sin enkelhet. Foto: Kirsten Helgeland.

Hva nå for Håkon Glørstad?
Nå skal det forskes! Jeg har flere saker i skuffen fra før jeg ble direktør som det skal pusses støv av og så har jeg et par nye tema på lager som sikkert både vil overraske og ergre litt. Først drar jeg imidlertid til Thessaloniki som gjesteforsker ved Aristoteles-universitetet for å lære mer om steinalderen på Balkan.

Hvis du ikke kunne jobbet med steinalder – hva ville du valgt?
Oj, da har vi jo valgt bort 95% av menneskets historie, så det blir litt lite igjen å velge på. Spøk til side – utenom steinalderen hadde det kanskje vært folkevandringstid. Professor Bjørn Myhre foreleste utrolig inspirerende om perioden, da jeg var student på 1980-tallet.

Har du en arbeidsdag du helst vil glemme?
Ja!

Hva er ditt stolteste øyeblikk som direktør?
Jeg har vært veldig stolt mange ganger av flotte prestasjoner til ansatte på museet. Men septemberdagen 2019 på Bygdøy da Kunnskapsminister Iselin Nybø kunne annonsere at regjeringen ville føre Vikingtidsmuseet opp på statsbudsjettet for 2020, var en veldig spesiell dag for meg. Det ga en følelse av at nå skulle regjeringen virkelig løse sikringen og bevaringen av vikingskipene for framtiden og slik sett løse et hundreårig problem.

Gruppebilde av fire personer foran et originalt vikingskip, i Vikingskipsmuseet.
Det stolteste øyeblikket – en seier for bevaring av Norges verdifulle vikingskipsarv. Foto: Martin Toft/UNIFORUM
Publisert 28. feb. 2024 10:29 - Sist endret 29. feb. 2024 12:10