English version of this page

Digitale kopier, fortryllelse og undring

Forholdet mellom naturen og kulturelle objekter stimulerer til undring. Denne presentasjonen vil utforske hvordan nyere praksiser innenfor kulturarvsfeltet påvirker og håndterer denne typen relasjoner.

Bildet kan inneholde: skulptur, statue, kunst, begivenhet, fiktiv karakter.

Denne presentasjonen vil diskutere spørsmål vedrørende en avmystifisering av sted og objekt, samt fordelene ved en kreativ tilnærming til kulturarv som praksis. Professor Jeffrey utforsker forholdet hovedsakelig gjennom to kontrasterende eksempler: The digitale Laocoön prosjektet og arbeidet som er gjort på Isle of Staffa på Hebridene. Se engelsk side for utfyllende informasjon.

Arrangementet er heldigitalt følg oss på zoom: https://uio.zoom.us/j/69730076177

Prof Jeffrey er Professor i Digital Heritage ved the School of Simulation and Visualisation i The Glasgow School of Art. Han studerte Computer Science og Archaeology ved Universitetet i Glasgow og fullførte sin PhD der i 3D modellering av Early Medieval sculpture. Hans nyere forskningsprosjekter har fokusert på det kreative ved co-design og samproduksjon av kulturarvsdata. Han har publisert aktivt innenfor felt som kunst i kulturarv, autensitet og digitale arkiv.

Bildet kan inneholde: font, merke, rektangel.

INTER-Action
Emneord: 3D scanning, Arkeologi, Archaeology, Arkeologiske gjenstander, cultural heritage
Publisert 18. okt. 2022 11:37 - Sist endra 20. okt. 2022 16:32