Møte mellom forskning og formidling

Seminarrekke om vikingtid og middelalder: Forskning skal ut til samfunnet. Det ligger i forskningsinstitusjonenes kontrakt med publikum. Samtidig blir kravene til spesialisert forskning så vel som spesialisert formidling stadig skarpere. Midt i dette har vi en språkdebatt. Hvordan kan vi møte kravet til å forske godt på engelsk og samtidig drive god formidling på norsk?

Dame tar bilde av en trebåt ved fjorden.

Og hvorfor skal forskere, ofte støttet av lokale entusiaster, få lov til å definere hva som skal feires i jakten på forskningsmidler og publikasjoner som ingen andre enn de leser?

Panel:

• Håvard Hegdal, arkeolog ved NIKU
  • Ellen Cathrine Lund, faglig leder for Norgeshistorie.no
  • Aksel Vidnes, ansvarlig redaktør for Forskning.no
  • Marianne Vedeler, professor ved Arkeologisk seksjon, Kulturhistorisk museum
  • Ordstyrer: Marianne Vedeler

Det bys på lett servering, ingen påmelding er nødvendig.

Seminarrekke om vikingtid og middelalder

Norsk institutt for kulturminneforskning, Institutt for arkeologi, konservering og historie og Kulturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo gjentar vårens suksess og inviterer til en ny rekke seminarer om forskning og formidling på vikingtid og middelalder utover høsten 2023.

Her tar vi igjen pulsen på de akademiske debattene omkring kristendom, vikingtid, middelalder, og våre fags samfunnsnytte. Vi har invitert en håndfull dyktige forskere til tre samtalekvelder. Målet er å skape en fellesarena for akademia, forvaltning, organisasjoner og andre med felles faglige interesser.

To seminarer er lagt til Kulturhistorisk museum, og én kveld er lagt til NIKU sine lokaler.

Få også med deg disse seminarene:

Publisert 27. sep. 2023 09:34 - Sist endra 2. okt. 2023 10:47