Jegeren i natur og kultur

Arkeologisk seminar i utstillingen Jegeren i Historisk museum. Omvisning ved faglig ansvarlig arkeolog Jostein Bergstøl og respons fra sosiolog Ketil Skogen, NINA (Norsk institutt for naturforskning).

Bildet kan inneholde: asfalt, font, veidekke, sirkel, illustrasjon.

Utstillingen Jegeren på Historisk museum viser 11500 år med jakthistorie. Utstillingen er samtidig en arena for å reflektere over hvordan menneskene griper inn i, og påvirker naturen gjennom handlinger. I kraft av å være jegere har mennesker utslettet mange dyrearter, og truer mange flere. I dag er naturen gjennomkontrollert og holdes i en slags kunstig balanse, blant annet gjennom jakt. Hvem er jegerne i dag, hva bidrar de med og trenger de å bygge en historisk identitet?

Arkeolog Jostein Bergstøl, fagansvarlig for Jegeren, holder en omvisning i utstillingen som åpnet i juni 2022. Jostein Bergstøl forsker på og leder utgravningsprosjekter knyttet til jakt og fangst i forhistorien.

Sosiolog Ketil Skogen, seniorforsker NINA (Norsk institutt for naturforskning) gir en respons på utstillingen basert på sosiologiske perspektiver på jakt og jegerens historie i Norge. Ketil Skogen er engasjert i menneskers engasjement i natur og miljø, og konflikter som oppstår om bruk av natur og naturressurser. Skogen har særlig forsket på ulvedebatten og hvordan den henger sammen med spørsmål om råderett og menneskers behov for å kontrollere omgivelsene.

Arkeologisk seminar
Publisert 19. okt. 2022 11:13 - Sist endra 9. nov. 2022 15:24