Verdighet, Ro, Disiplin – og ni dosiser pisket egg med rom

Nazistene hadde okkupert Norge noen måneder tidligere, og stemningen blant studentene på Universitetet i Oslo var spent. I leseværelset på loftet i Historisk museum derimot, var humøret enn så lenge meget godt.

Bilde av en plakat med teksten "Verdighet, Ro, Disiplin. Det motsatte skader oss alle. Oslo 24. september 1940. Det akademiske kollegium, Studentenes fellesutvalg"

Foto: Anne Britt Halvorsen/Kulturhistorisk museum

Den spente stemningen på universitetet skyldtes blant annet at det fantes studenter, fra alle fagmiljøer og sosiale lag, som støttet opp om Nasjonal Samling (NS).

Bildet kan inneholde: sky, himmel, tre, svart og hvit, bygning.
Historisk museum sett fra Tullinløkka.
Foto: Karl Harstad/Oslo Museum -  Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)

Da NS-sympatiserende studenter trådte opp i Hird-uniform i Aulakjelleren 24. september 1940, utløste det en heftig slåsskamp - som fortsatte ute på Universitetsplassen. Det var etter dette såkalte «Aulaslaget» at Universitets- og studentledelsen fikk trykket parolen som er avbildet over: «Verdighet, ro, disiplin. Det motsatte skader oss alle». Skiltene ble slått opp i alle auditorier og lesesaler.

Studentlivet i hovedstaden var selvsagt blitt annerledes etter okkupasjonen, men på loftet i Historisk museum var humøret fortsatt godt - selv etter tumultene i Aulakjelleren på andre siden av gaten. Det var her på loftet at Etnografisk leseværelse lå, og da muntlig eksamen nå nærmet seg i november 1940, rådet sikkert både verdighet og disiplin - men særlig rolig var det nok ikke. I leseværelsets besøksprotokoll, som var blitt ført sammenhengende fra 1920, kan vi for datoen 27. november 1940 lese:

«I anledning muntlig eksamen har geografisk-etnografisk studenterklubb pisket en i alle måter vellykket eggedosis + hovedstaden i Italia. Tilstede var 8 geografer, mer og mindre fremtredende i den edle videnskap. Ni dosiser av egg blev fordelt. Den niende kopp blir vunnet av Sørensen etter en edel kappestrid i Ole-Dole-Doff. Vann blev kokt og blandet med førnenvte hovedstad + produkter fra Vest-India. Enkelte av de kvinnelige geografer viste tydelig tegn på godt humør. Frk. Lund krevde eksperimentet med egg i doser gjentatt og lovte å skaffe egg. Tilbudet mottas med takk!!»

Og gjentakelse ble det. Julen i det okkuperte Norge kom og gikk, men 7. februar 1941 hadde..

«…Tordis Lund ervervet 12 egg av egen (d.v.s. eget hjems) produksjon. I dag, fredag 7-2-41 blir ovennevnte dusin pisket og fordelt. Fru Kvittingen medbragte medbragt. I anledning eggedosislaget våget Sørensen ikke forlate lesesalen i middagen. Austad var på besøk, men eggene var allerede borte. Også denne gang var Birgit Hole i godt humør. Stigum er bitter, han fikk bare lukte på korken stakkar.»

Leseværelses besøksprotokoll avrundes tirsdag 22. april 1941 med et kaffeslabras :

«I anledning av stud. Philol. H. A. Sundts erobring av den deilige Tordis Müller. Forlovelsesfesten må sies å være meget vellykket. Bløte kaker og ditto tørre. Festen må dessuten betraktes som en foreløpig avskjedsfest for gudedrikken Kaffe. Det vakre par blev ønsket hjertelig til lykke av samtlige av festens deltakere. Quod felix faustumque que sit.»

Her slutter besøksprotokollen. Den tyske Organisation Todt hadde rekvirert store deler av museet, revet vegger og malt over gullornamentikken. Selv om loftsværelsene fikk være i fred fra tyskerne, måtte store deler av museumsvirksomheten flyttes hit, og studentenes leseværelse ble avviklet. I november 1943 ble 1250 studenter arrestert av nazistene, hvorav flere var fra leseværelset på Historisk museum. Bjørn Stigum, Finn Sørensen og Nils Blom var blant de 650 studentene som først ble sendt til Stavern og deretter depotert til konsentrasjonsleire i Tyskland og Frankrike.

Bildekarusell
Av Anne Britt Halvorsen