"For et syn efter påske: Gyllenbrune Cleopatra-skjønnheter på Karl Johan i vårsolen"

Setningen over er hentet fra en artikkel i avisen Tidens Tegn fra 25. mars 1933. Artikkelen handler om tegner og assistent ved Etnografisk museum, Augusta Hütten, som etter omstendelig arbeid gjenoppdaget selveste Kleopatras egen solkrem!

Avisutklipp fra 1933 med teksten "Cleopatros hemmelighet avsløret av norsk dame".

Augusta Hütten, assistent og tegner ved Etnografisk museum, hadde i fire år arbeidet i sitt laboratorium for å gjenfinne riktig sammensetning av Cleopatras hemmelige solkremingredienser. Oppskriften på denne «kostelige salve» var det dosent dr. Adolf Fonahn, ved samme museum, som hadde kommet over i 1913 under sine orientstudier. Han oversatte den og gav den i 1927 til Augusta for videre undersøkelser - et arbeid hun tok på største alvor.

Etter fire år med nitidig arbeid mente Augusta at hun hadde klart å gjenskape Cleopatras hemmelige solkrem, og hun så at den hadde egenskaper og en historie som kunne falle i smak hos norske kvinner. Da den endelig var klar for salg i parfymeriene, ble den markedsført som "Den egyptiske crème" som var "uundværlig til hudens beskyttelse mot vårsolens skarphet". Kremen vakte stor oppmerksomhet, og flere aviser skrev om den. En av avisene kunne opplyse at kremen faktisk ble "anvendt av en rekke norske kunstnere – dertil prinsesse Märtha"!

Reklameutklipp fra avisen Dagsposten i 1932 med bilde av Kleopatra-lignende statue og teksten "Den egypticske créme. Dagkrem, pudder, ansiktsvann."
Dagsposten (Trondheim: 1877-1945), onsdag 14. desember 1932

Og med denne kremen nådde nok Augusta Hütten toppen av sin kjendiskarriere. På tross av sitt lange arbeidsforhold og sitt engasjement ved Etnografisk museum (som nå er en del av Kulturhistisk museum), er Augusta en av flere kvinner fra Kulturhistorisk museums historie som dessverre er mer eller mindre anonyme. Vi har forsøkt å nøste litt i hennes historie, og her er noe av det vi fant:

Augusta ble født Augusta Marie Cranner i 1881 og vokste opp i Bogstadveien 37 sammen med syv andre søsken. Det var en kreativ familie, og hennes far var den internasjonalt kjente oppfinneren og instrumentmakeren Christian Holberg Gran Olsen, som blant annet fikk oppført folkeobservatoriet i Slottsparken (senere flyttet til Holmenkollen). Hun giftet seg med Nils Kristian Hütten, og sønnen Ernst Henrik ble født i 1913. Augusta var politisk engasjert og medlem av Samfundspartiet. Før hun kom til Etnografisk museum, hadde hun arbeidet som tegner både ved blikkvarefabrikk, et mekanisk verksted og som preparant og tegner ved Zoologisk museum på Tøyen. I 1919 fikk hun permisjon fra Zoologisk museum for å arbeide et år ved Etnografisk museum, hvor hun ble værende i over 20 år før hun pensjonerte seg i 1944. Hun døde i 1964, 83 år gammel.

Men her slutter vår kunnskap om Augusta. Hun fortjener å løftes bedre frem i museets historie, og museumsarkivet jakter nå på originale tegninger fra hennes lange virke ved Etnografisk museum.

Bildekarusell Augusta
Av Anne Britt Halvorsen